Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Drenge- og pigetrivsel

Drenge- og pigeindsats i folkeskolerne i Vesthimmerlands Kommune

På Børne- og Familieudvalgets møde den 3. marts 2020 blev det besluttet, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe, som skulle fremkomme med 2-3 forslag vedrørende drengenes faglige trivsel i indskolingen samt pigernes sociale trivsel fra 4. klasse og op.

Med afsæt i kvalitetsrapporten for skole- og dagtilbud for 2019, hvor de to altoverskyggende arbejdspunkter er drengenes faglige trivsel i indskolingen  samt pigernes sociale trivsel fra 4. klasse og op, er denne indsats iværksat.

Der blev nedsat en arbejdsgruppe bestående af 2 skoleledere, 2 SFO-ledere, 1 lærer og 2 konsulenter. Arbejdsgruppen har afholdt 4 møder og er kommet frem til nedenstående to forslag.

Indsats for pigerne

Indsats for pigerne fra 4. klasse og op – social isolation:

I T3 analysen fremgår det, at der skal være en særlig opmærksomhed på pigernes sociale isolation. Spørgsmålene omkring social isolation handlede om pigernes oplevelse af at føle sig ensomme, ikke være sammen med andre i frikvarterne samt blive holdt udenfor i skolen.

Arbejdsgruppen foreslår, at indsatsen skal være lokalt på den enkelte skole, dog i tæt samarbejde med CPP (pædagogiske konsulenter) og evt. SSP/Ungdomsskolen.

Forslag til indsatser for pigerne udarbejdet af SSP og Ungdomsskolen

  • Dit liv på nettet - SSP
  • Pigetrivsel

Indsats for drengene

Vester Hornum Skole, Vestrup Skole, Toppedalskolen og Gedsted Skole lavede lokale film om drengenes faglige trivsel. Skolerne filmede på egne skoler og videreformidlede tips og trick til bedre trivsel for drengene i indskolingen, hvordan skolen vender dårligt sprog og konflikter i frikvarterne, hvordan kulturen vendes. Endvidere hvordan skolen har arbejdet med girafsprog, og metoder til at ændre sproget blandt børnene.

Formål

Drengenes faglige trivsel i indskolingen skal højnes, således at skolen ikke bare er et godt sted at være, men også at lære. En øget faglig trivsel vil sikre drengene større faglighed.  

Pigernes sociale trivsel fra 4. klasse og op skal øges, så skolen ikke bare er et godt sted at lære med også et godt sted at være. Med større social trivsel øges pigernes selvværd og selvfølelse.